podstawy fotografii dla początkujących
Fotografia dla początkujących

Wstęp do świadomego fotografowania

Już wiemy, co chcemy przekazać naszą fotografią, jaką ma nieść treść. Co dalej? Czy to wystarczy, aby zrobić piękne zdjęcie? Czy na tym etapie powinniśmy zadać sobie jeszcze inne pytania?

Kochani, mam nadzieję, że przez ostatnie dni efektywnie poszukiwaliście treści w swoich fotografiach i dziś już świadomie tworzycie kadry pokazujące nie tylko zestaw przypadkowych osób i przedmiotów, ale obrazy niosące ze sobą spójną treść.

Oczywiście od samego przeczytania tekstu Wasze zdjęcia nie staną się nagle zachwycające. Tutaj potrzebna jest praktyka, całe mnóstwo praktyki. Im więcej zdjęć będziecie robić – ale świadomie, zadając sobie każdorazowo pytanie o treść kadru i poszukując na nie odpowiedzi, analizując powstałe fotografie pod kątem ich treści – tym szybciej osiągnięcie poziom, o jakim dziś marzycie. Bezrefleksyjne pstrykanie tysięcy zdjęć niestety nie wyniesie Was na fotograficzne wyżyny.

Fotografia pomimo, że jest sztuką i potrzebuje artystycznej duszy, wymaga także dobrego warsztatu. Artystyczna wizja twórcy musi zostać wsparta odpowiednią techniką. Dlatego przed wykonaniem zdjęcia należy się zastanowić nad… docelowym wyglądem kadru, czyli jego formą. Drugim najważniejszym pytaniem w procesie powstawania każdej fotografii jest więc: jak mogę wykorzystać technikę, aby pokazać zamierzoną treść?

To jest jedyna właściwa kolejność. Najpierw zawsze powinieneś wiedzieć, co chcesz pokazać, a dopiero później w jaki sposób. Nigdy odwrotnie. Sukces w fotografii odniesiesz tylko wówczas, gdy forma będzie wspierała treść, nigdy natomiast, jeżeli będzie tę treść zastępowała. Forma sama w sobie nigdy nie powinna być treścią fotografii. W internecie mamy dzisiaj zalew pięknych fotografii o niczym. Takie fotografie może wzbudzają krótkotrwały zachwyt, ale nie zapadają w pamięć.

W fotografii komponentów, które mogą wspierać treść kadru, pomagać budować historię, jest całe mnóstwo. Światło, emocje, kolor, ostrość, rozmycie, perspektywa to tylko niektóre z nich. Odpowiedź na drugie najważniejsze pytanie będzie więc tzw. tematem-rzeką. Zmierzymy się z nim, konsekwentnie przechodząc przez poszczególne obszary w kolejnych wpisach.

Dziś kilka przykładów różnych sposobów wykorzystania techniki do podkreślenia treści kadru.

Rozmycie budynków i ulic wskazuje na temat tego kadru, którym jest młody człowiek siedzący na dachu wieżowca. Perspektywa z góry oddaje wrażenie wysokości. Oczywiście nigdy nie naśladujcie bohaterów takich fotografii.

Telefon wykorzystany jako obramowanie kadru, podkreśla motyw drogi. Linie prowadzące w głąb dają wrażenie trójwymiarowości.

Światło zachodzącego słońca, woda i deska kreują nastrój beztroskiego letniego, wakacyjnego popołudnia. Nigdzie nie trzeba się śpieszyć. Statyczny kadr podkreśla wrażenie spokoju.

Kadr wykonany przy długim czasie. Rozmycie świateł samochodów potęguje wrażenie ulicznego ruchu.

Zbliżenie twarzy, rozmycie, dużo ciemnych tonów, ale przede wszystkim ograniczenie kolorów do odcienie czerni i bieli podkreślają nastrój smutku i melancholii.

No dobrze, po dwóch teoretycznych, ale bardzo ważnych wpisach przychodzi czas na zagadnienia praktyczne. W kolejnym wpisie powiemy Wam, co należy zrobić, aby zdjęcia były ostre niezależnie od panujących warunków.

jak obsłużyć aparat bezpłatny audiobook

Zwykły człowiek patrzy, a fotograf widzi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: