jak dobrze komponować zdjęcia
|

Pocztówka z wakacji

Truizmem jest powiedzenie, że podróże kształcą. Mnie kształcą fotograficznie. Z dala od codziennego zgiełku, od pośpiechu, bieganiny między szkołą, pracą a domem, od rozpaczliwych prób pogodzenia wielu życiowych ról, mam chwilę, aby w spokoju chwycić za aparat. Rozejrzeć się wokół, pomyśleć, ułożyć w głowie wiele rzeczy. Poeksperymentować.

Fotografię, którą widzicie, zrobiłam podczas jednego z wakacyjnych wyjazdów. Nie jest ona szczególnie bogata w treść, ot, po prostu pamiątka z wakacji. Jednak to, za co lubię ten kadr, to kompozycja.

Przygotowanie

Wakacje spędzaliśmy na Teneryfie. Moi dwaj synowie budowali na plaży zamki z czarnego wulkanicznego piasku. Jak to z dziećmi bywa, nie można było ich odciągnąć od tego zajęcia. Słońce właśnie schowało się za horyzontem, ale nadal było stosunkowo jasno. Spodobały mi się kolory wokół – delikatne pastelowe purpury i rozproszone światło. Zaczęłam fotografować tę scenę. Wówczas kątem oka dostrzegłam dziewczynkę, długowłosą blondyneczkę, która w podskokach przemierzała plażę wzdłuż brzegu oceanu. Ustawiłam się tak, aby złapać ją w kadrze pomiędzy moimi urwisami i czekałam. Nie wiedziałam, czy dziewczynka nie zatrzyma się, nie zmieni kierunku, nie przestanie podskakiwać, czy uda mi się ją złapać w locie w pożądanym miejscu. Przygotowałam się najlepiej jak umiałam i czekałam. Gdy dziewczynka znalazła się na wysokości mojego starszego syna, zaczęłam robić zdjęcia. W sumie zdążyłam zrobić cztery fotografie, zanim zniknęła z kadru. Jednym z tych zdjęć było właśnie to, które widzicie.

Wykonanie

Zdjęcie wykonałam przy następujących ustawieniach:


przysłona f 4.0
czas naświetlania 1/400 s.
ISO 1600


Postać dziewczynki niemal idealnie wpasowała się w przestrzeń pomiędzy postaciami moich synów. Udało mi się uchwycić ją w locie, w chwili, kiedy żadna z jej stóp nie styka się z ziemią. Dzięki temu odnoszę wrażenie, że dziewczynka wręcz płynie w powietrzu. Krótki czas naświetlania pozwolił zamrozić ruch.

Drugi plan kadru tworzy para dorosłych w wodzie. Są dobrze widoczni ze względu na stosunkowo dużą głębię ostrości. Dzięki temu stworzyłam wrażenie głębi obrazu, pewnej trójwymiarowości. Co mnie bardzo cieszy, udało mi się zachować odstęp między ręką dziewczynki a postaciami dorosłych. Dzięki temu wszystkie postacie są widoczne, nie zlewają się ze sobą.

Dorośli po prawej równoważą się kompozycyjnie z jasnymi budynkami po lewej stronie kadru. Dzięki temu żadna ze stron kadru nie przeważa i wrażenie symetrii zostało zachowane.

W kadrze brak jest zbędnych elementów. Plaża była pełnia spacerujących ludzi, jednak udało mi się uchwycić czysty kadr. Tylko moi bohaterowie oraz postacie dopowiadające historię.

Trójkąty i trójkąty

Kompozycja tego kadru jest centralna, symetryczna. Cała akcja toczy się bowiem w centrum kadru. Główni bohaterowie to dzieci: dziewczynka i dwaj chłopcy. Każde z nich bawi się na swój własny dziecięcy sposób. Dzieci są ubrane w letnie, kolorowe rzeczy. Z kadru bije beztroska dzieciństwa.

Kompozycję kadru oparłam na trójkątach. Spójrzcie poniżej, ile trójkątów udało mi się uchwycić na fotografii:

kompozycja centralna
Postaci dzieci tworzą największy trójkąt
fotografia dla poczatkujacych
Nieco mniejszym trójkątem jest ten tworzony przez dziecięce głowy
jak robić dobre zdjęcia na wakacjach
Postać każdego dziecka to także osobny trójkąt
jak komponować zdjęcia
Wszystkie powyższe trójkąty podkreślone są drobniejszymi trójkątami budowli z piasku,
a także trójkątem ciał pary dorosłych w oceanie
nauka fotografii za darmo
W końcu trójkąty tworzą także ciemne wulkaniczne skały wbijające się w ocean

Bardzo się pilnowałam, aby linia horyzontu – w tym przypadku wyznaczona przez morze – biegła idealnie prosto. Delikatnie musiałam ją jednak poprawić w programie graficznym.

Czego się nauczyłam tworząc ten kadr? Że warto jest przewidywać, wyprzedzać bieg wydarzeń i przygotować się wcześniej na tyle, na ile jest to w danym momencie możliwe.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *