jak wybierać zdjęcia na konkurs fotograficzny

O edycji zdjęć, czyli jak wybierać zdjęcia do projektu lub na konkurs fotograficzny

Edycja zdjęć jest kluczową umiejętnością fotografa, jest to część procesu twórczego. Zapoznaj się ze wskazówkami dotyczącymi edycji zdjęć, czyli procesu, jak wybierać zdjęcia do projektu lub na konkurs fotograficzny.

Co to jest edycja zdjęć?

Edycja w języku polskim ma dwa znaczenia: jako postprodukcja zdjęcia w programie graficznym, czyli mówiąc mniej elegancko po prostu obróbka zdjęcia oraz w drugim niezbyt popularnym znaczeniu: jako proces selekcji najbardziej wartościowych zdjęć. Dziś chciałabym zająć się tym drugim zagadnieniem, czyli jak wybierać najlepsze zdjęcia do projektu lub serii zdjęć na konkurs fotograficzny.

Jaką historię opowiadasz?

Opowiadanie historii za pomocą serii zdjęć ma moc. Przystępując do wyboru zdjęć powinieneś mieć jasną wizję tego, co chcesz opowiedzieć, by nie poruszać się po omacku. Choć prawdę mówiąc tę wizję powinieneś mieć jeszcze zanim zaczniesz fotografować…

Zastanów się również, czy ma to być dosłowna opowieść, czy może bardziej impresja.

W przypadku dosłownego opowiadania, kolejne kadry powinny: zawiązywać intrygę, rozwijać opowieść aż do punktu kulminacyjnego, a na koniec wygasić emocje. Więcej o klasycznej budowie fotoreportażu pisałam w artykule „Jak zbudować fotoreportaż, by przykuć uwagę i wywołać emocje”.

Historia może zostać opowiedziana również konceptualnie: może być swobodną serią wywołującą określone wrażenia. Zdjęcia powinna jednak łączyć wspólna idea.

fotografia rodzinna lifestyle ebook

A może sesja rodzinna w stylu lifestyle?

Sprawdź zestaw przydatnych poradników

Proces selekcji fotografii

Seria zdjęć nie powinna być zbyt długa. Na konkursy fotograficzne zwykle wysyła się od 5 do12 zdjęć. Klasyczną historię najłatwiej opowiedzieć w 8 kadrach.

We wstępnej selekcji z całego materiału wybierz około 100 najlepszych zdjęć.

Jak wybrać te najlepsze kadry? Możesz wybrać określoną ilość najlepszych zdjęć odrzucając te mniej udane lub odwrotnie, wybierając najlepsze. Zależnie od tego, jaki sposób pracy preferujesz.

Następnie podziel wybrane zdjęcia na grupy. W przypadku klasycznego fotoreportażu będą to: zdjęcia otwierające/wprowadzające, zdjęcia momentu kulminacyjnego oraz zdjęcia przedstawiające puentę. Kiedy już masz wybrane grupy zdjęć stanowiące szkielet opowieści, dobierz do nich kolejną grupę: zdjęcia opisujące historię.

W przypadku opowieści konceptualnej musisz określić własne grupy, adekwatne do Twojego aktualnego projektu.

Po tym, jak każde z wstępnie wybranych zdjęć zyska własną funkcję, możesz przystąpić do wyboru najlepszych zdjęć w poszczególnych grupach.

W drugiej rundzie wybierz z każdej grupy najbardziej reprezentatywne zdjęcia, w sumie około 35. Podczas ostatecznej rundy z każdej grupy wybierz po jednym najlepszym zdjęciu, za wyjątkiem zdjęć opisujących, których może być 5.

Podczas procesu selekcji należy być bezwzględnym. Wybieraj tylko najlepsze zdjęcia. Co z pozostałymi? Absolutnie zachowaj, kasując wyłącznie te zdecydowanie nieudane!

Najważniejsze zasady

Nie pokazuj jednak wszystkiego. Nie rób z projektu kolekcji wszystkich najlepszych zdjęć. Wybieraj tylko te, które wnoszą coś nowego do opowiadanej historii. Lepiej jest nie dopowiedzieć, niż przeładować opowieść zbyt podobnymi zdjęciami.

Jeżeli masz kilka świetnych zdjęć mówiących o tym samym, wybierz z nich jedno: takie, które lepiej pasuje do pozostałych fotografii. W serii każde zdjęcie jest częścią złożonej całości. Niektóre nawet bardzo dobre zdjęcia mogą nie wyglądać korzystnie w zestawieniu z pozostałymi. Inne zdjęcia wręcz przeciwnie, w towarzystwie mogą bardzo zyskiwać. Zestaw tak obrazy, aby uzupełniały się i zwielokrotniały swoją moc.

Seria zdjęć powinna dawać pogląd na opowiadaną historię oraz bohaterów pod rożnymi względami. Powinna zaintrygować widza, wciągnąć go w opowieść. Nie dopuścić, by się znudził. Dlatego ważny jest nie tylko dobór kadrów, ale również ich kolejność.

Wydrukuj wybrane zdjęcia i układaj je w różnych kombinacjach. Popatrz, które sekwencje najbardziej do Ciebie przemawiają i zastanów się, dlaczego. Te same zdjęcia mogą różnie wyglądać w różnych zestawieniach.

Spójność serii zdjęć

Seria zdjęć powinna być zróżnicowana wizualnie, ale spójna. Przede wszystkim wszystkie zdjęcia muszą odnosić się do wybranego tematu i nieść ten sam przekaz. Spójna powinna być technika wykonania zdjęć: na przykład kolorystyka obrazów, ich tonalność, kontrast, postprodukcja. Upewnij się również, że ostateczny zestaw zdjęć jest jednolity pod względem formatu. Być może niektóre świetne zdjęcia trzeba zastąpić nieco gorszymi, ale lepiej wpasowującymi się w serię.

Spójrz, jak spójne są obrazy w mistrzowskim eseju fotograficznym Williama Eugene Smitha, opowiadającym historię amerykańskiego wiejskiego lekarza z lat 40. XX wieku.

Jesteśmy przywiązani do własnych zdjęć

Jedne wykonane przez nas zdjęcia lubimy bardziej, inne mniej. Często związane jest to z osobą, która na tych zdjęciach została uwieczniona lub miejscem, w którym zdjęcie zostało wykonane. A bardzo je lubimy, wiąże się ono z naszymi pozytywnymi wspomnieniami. Albo z porą roku lub dnia, którą preferujemy. Ale najczęściej jesteśmy związani emocjonalnie ze zdjęciami, w których zrobienie włożyliśmy najwięcej wysiłku. Te zdjęcia wydają nam się najlepsze, najbardziej wartościowe, najczęściej je wybieramy. Czy słusznie?

Niekoniecznie.

„Gdy emocje już opadną”

Często pomaga spojrzenie po czasie, ze świeżą głową. Wraz z upływem czasu ustępują emocje towarzyszące robieniu zdjęć, nabieramy dystansu, jesteśmy w stanie trafniej ocenić, które fotografie są bardziej wartościowe. Dlatego gorąco polecam oglądanie własnych zdjęć po pewnym czasie. Kilka dni, tydzień, miesiąc czy nawet pół roku dają zupełnie inną perspektywę. Oczywiście nie mam tu na myśli sesji wykonywanych dla klientów, którzy przecież nie będą czekać pół roku na zdjęcia od fotografa!

Stąd nigdy nie usuwaj udanych zdjęć, których nie wybierzesz do finalnego projektu podczas pierwszej selekcji, robionej na gorąco. Być może z czasem i mając większe doświadczenie zmienisz perspektywę, spojrzysz na historię z innej strony, zechcesz ją inaczej opowiedzieć.

Poradź się innych

Z tego samego powodu, tj. emocjonalnego przywiązania do własnych fotografii, dobrze jest pokazać zdjęcia po wstępnej selekcji innym osobom, znającym się na fotografii. Osoby trzecie są pozbawione sentymentu, z którym autor patrzy na własne fotografie. Dlatego łatwiej jest im ocenić wybór. Ponadto potraktuj to jako test, czy Twoja historia jest zrozumiała dla postronnego widza.

Choć z drugiej strony wybór dokonywany jest przez osobę o innych doświadczeniach, często innym wykształceniu, lubiącej inną estetykę. Więc nie w każdej sytuacji i nie wszystkie wskazówki będą zgodne z Twoją wizją. Stąd pamiętaj, że choć punkt widzenia zaufanej osoby jest oczywiście cenny, ale na końcu to jest Twój projekt i to Ty musisz się z nim dobrze czuć. Twórz własny oryginalny świat.

Jak wybierać zdjęcia do projektu lub na konkurs fotograficzny?

  1. Zastanów się, jaką historię chcesz opowiedzieć
  2. Zdecyduj, czy Twoje opowiadanie będzie dosłowne, czy konceptualne
  3. Wybierz wstępnie około 100 zdjęć i podziel je na grupy (przy klasycznym opowiadaniu na zdjęcia otwierające, moment kulminacyjny, puenta, zdjęcia opisujące; przy impresji znajdź własny podział nawiązujący do opowiadanej idei)
  4. Zredukuj liczbę wybranych zdjęć do 35
  5. Z każdej grupy wybierz po jednym zdjęciu najlepiej oddającym temat i sprawdź, jak działa w zestawieniu z pozostałymi zdjęciami
  6. Dbaj o różnorodność wizualną oraz spójność zdjęć w serii
  7. Skonsultuj swój wybór z innymi fotografami
  8. Ostatecznie samodzielnie zdecyduj zgodnie z własną wizją i sercem

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

jak obsłużyć aparat bezpłatny audiobook