Jakie tło będzie najlepsze
Tło jest bardzo ważnym, choć często niedocenianym elementem zdjęcia. Wzbogaca kadr, dopowiada historię. Nieodpowiednie może z kolei zniszczyć nawet najstaranniej zaplanowaną kompozycję. Dlatego tak ważna jest umiejętność wyboru, jakie tło będzie najlepsze, aby zdjęcie było przyjemne i spójne w odbiorze.
Ale co to jest to „odpowiednie” tło? Nie ma na szczęście jednej reguły mówiącej, że każda fotografia powinna być wykonana na przykład na jednolitym, jasnym tle. Czy wyobrażasz sobie, jak nudne byłyby wówczas zdjęcia?
Jakie tło będzie najlepsze
Więc jak rozpoznać, kiedy tło jest odpowiednie? Otóż podstawowa zasada mówi, że tło nie powinno konkurować z tematem zdjęcia, ale go dopełniać. Nie powinno więc rzucać się w oczy jako pierwsze. Odwracać uwagę. Rozpraszać. Przytłaczać. Powinno natomiast współgrać. Podkreślać temat.
Stąd najlepszą zasadą podczas wyboru tła jest prostota. Wybieraj tło mało skomplikowane, które nie posiada zbyt wielu szczegółów. W przypadku portretów, możesz poeksperymentować z pomalowanymi ścianami, zasłonami czy rozwieszonymi na meblach kocami. Sprawdzą się także drzwi i podłoga. Za jednolite tło mogą posłużyć żywopłoty czy zielona trawa w ujęciu z góry.
Fajnym tłem są choinkowe lampki, dzięki nim wyczarujesz przepiękny bokeh.
W przypadku fotografowania mniejszych produktów, masz jeszcze większe pole do popisu. Możesz wykorzystać wszelkie rzeczy dostępne w domu, choćby zwykłe kartki brystolu, stół, sofę. Rozejrzyj się kreatywnie po swoim najbliższym otoczeniu, z pewnością dostrzeżesz wiele możliwości.

Zdjęcia produktowe zwykle przedstawiane są w postaci tzw. packshotów, czyli zdjęć na idealnie białym tle. Takie neutralne jasne tło powoduje, że produkty wyglądają po prostu korzystniej, są dobrze wyeksponowane i lepiej się sprzedają.
Z kolei zdjęcia produktów mocno odbijających światło, czyli połyskujących, są zwykle wykonywane na czarnym tle. Takim przykładem będą metalowe i szklane obiekty. W połączeniu z idealnie dobranym oświetleniem, czarne tło sprawia wrażenie luksusu i ekskluzywności.

Unikaj natomiast teł zabałaganionych, zbytnio przepełnionych szczegółami. Uważaj także na napisy w tle, one bardzo mocno odwracają uwagę od tematu.
5 sposobów na ukrycie rozpraszającego tła
1.Posprzątaj
Uporządkuj otoczenie: pozbieraj porozrzucane dziecięce zabawki, usuń pranie, podomykaj szuflady, poustawiaj równo krzesła. Słowem, wprowadź porządek.
2. Zmień punkt widzenia
Nie zawsze mamy możliwość uporządkowania tła. Wówczas postaraj się „wyczyścić” tło, stosując zmianę punktu widzenia. Spróbuj przesunąć się nieco w prawo lub lewo. Świetnym sposobem na czyszczenie tła jest wykorzystanie perspektywy żaby albo żyrafy. W pierwszym przypadku możesz ukryć bałagan fotografując na przykład na tle nieba, w drugim – na tle jednolitej podłogi.
3. Użyj teleobiektywu
Użyj teleobiektywu, który pokaże jedynie wycinek tła. Pisałam już o tym w artykule Jaki obiektyw wybrać cz. II. Im dłuższy teleobiektyw, tym mniejszy obszar tła pojawia się w kadrze.
4. Wykorzystaj małą głębię ostrości
Zamaskuj tło stosując małą głębię ostrości. Odsuń modela od tła, ustaw w aparacie małą wartość przysłony, na przykład f 2.8 i rozmyj tło w niewyraźne, nieprzeszkadzające plamy. Jeżeli w tle są elementy dające na zdjęciu jaskrawe plamy, zakryj je na przykład kocem o neutralnej barwie.
5. Przekonwertuj do czerni i bieli
Problem pojawia się, gdy nasze tło zawiera elementy w jaskrawych kolorach, na przykład czerwony czy żółty, a w żaden sposób nie uda się ich wyeliminować z tła. Wówczas często jedynym wyjściem może okazać się konwersja zdjęcia do czerni i bieli, by ujednolicić zbyt kolorowe tło.
Tła studyjne
Studio fotograficzne to komfortowe miejsce, w którym możesz panować nie tylko nad oświetleniem, ale także nad tłem. Pozwala ono kontrolować tło w szczegółach.

Ale studyjne tła fotograficzne można wykorzystywać także w domu. Zwinięte w rulon są łatwe do przechowywania i w razie potrzeby można je szybko rozwiesić na statywach.

Wybór gotowych teł fotograficznych jest dziś bardzo duży. Są tła kartonowe, fizelinowe, winylowe. Tańsze, droższe. Różnokolorowe. Z motywami lub gładkie.
Decydując, jakie tło będzie najlepsze, wybieraj takie, które będziesz mógł wykorzystać wielokrotnie. Ile sesji można zrobić na jaskrawym i krzykliwym tle? Zwykle sprawdzi się przy jednej, dwóch sesjach i pójdzie w odstawkę.


Przy ciemnych tłach winylowych należy uważać na odblaski od światła lamp czy z okien. Często odblaski oznaczają żmudną pracę przy komputerze w celu ich usunięcia.
Nie polecam stosowania jako tła tkanin, na przykład prześcieradła. Dopóki potrzebujesz tła z fakturą, jest wszystko dobrze. Ale gdy tylko pomyślisz o idealnie gładkim tle, choćby nie wiem, ile czasu poświęcisz na prasowanie i tak w ostatecznym rozrachunku gdzieś w którymś miejscu na zdjęciu wyjdzie jakaś fałdka, która doprowadzi Cię do białej gorączki. Zdecydowanie lepiej ten czas i te emocje poświęcić na pracę twórczą nad kadrem.
Choć tła studyjne są bardzo wygodne, staraj się fotografować także w naturalnym otoczeniu.
Tło jako temat zdjęcia
Ale oczywiście istnieją przypadki, gdy to tło ma być tematem zdjęcia. A tak zwany „czynnik ludzki” jedynie dodatkiem. Takie tło powinno wówczas grać w kadrze pierwsze skrzypce. Dominować nad resztą elementów.
Tło może także korespondować z przedstawianą historią i współtworzyć ją. Często jest to wykorzystywane w fotografii ulicznej, kiedy zestawienie elementu tła i elementu rzeczywistości tworzy nowy wymiar, opowiada inną, na przykład przewrotną historię.

Mam nadzieję, że od dziś będziesz świadomie zwracać uwagę na tło i będziesz zawsze potrafił trafnie zdecydować, jakie tło będzie najlepsze, komponując swoje kadry.
W kolejnych Poradach dla początkujących będę przekonywała tych z Was, którzy jeszcze fotografują w trybie auto, do całkowitej rezygnacji z tego trybu.